dissabte, 2 de novembre del 2013

Still / Les Variacions Golberg

El Festival Sâlmon< 2013 tanca edició aquests dies, amb èxit de públic. Tres setmanes per mostrar algunes de les residències artístiques al Graner i del projecte europeu modul-danse, liderat pel Mercat de les Flors amb altres 19 cases de dansa. Al voltant del cos i del moviment s'han vist propostes d'alta qualitat. De la mà d'un ballarí eslovè han arribat dues de les més fascinants.

El nom propi del Festival Sâlmon 2013: Jurij Konjar.



Segurament acabarà sent el protagonista indiscutible de l'edició. En dues sessions presentava una improvisació amb Martin Kilvadi (membre de Les Slovaks, col·lectiu molt reconegut pels espectadors del Mercat). Still és una trobada que fa Jurij cada cop amb un artista diferent i durant 10 dies. Aquest cop ha tocat al Graner, amb Martin. La primera presentació amb públic va ser amb música de Beethoven, la segona amb Scarlatti. També havien assajat sense acompanyament, com ens explicarien després: perquè es tracta de dues intervencions de quinze minuts amb un diàleg entre ells primer i finalment amb preguntes del públic. La improvisació és una tècnica que requereix destresa mental i rapidesa física: adaptar-se al company de ball i reflectir en el gest tot aquell conjunt de sensacions que el moment genera. El resultat en aquest cas depassa una simple aproximació. Creen intensitat comunicativa d'anada i de retorn, en la que l'espectador -assegut al voltant de l'escenari per a l'ocasió- pot arribar a percudir la fortalesa del moviment i la subtilesa de l'acció. Va resultar una experiència magnífica.

Però Jurij Konjar encara estava en disposició d'oferir un dels moments memorables del Festival Sâlmon< 2013 en sessió única: la interpretació, amb la música en directe de clavicèmbal a càrrec de Dani Espasa, de les Variacions Golberg de Johann Sebastian Bach. Probablement el solo de major amplitud i complexitat tècnica que hem tingut oportunitat de veure els darrers mesos. S'explica que el ballarí, cap al 2007, va veure per primera vegada en vídeo el treball de Walter Verdinas, basat en la performance de Steve Paxton, sobre la versió musical de Glenn Gould. I durant més d'un any i mig, per circumstàncies personals que encara fan més gran el treball, va assajar diàriament amb aquesta peça. El resultat d'aquell esforç i dedicació és excel·lent: un recital interpretatiu antològic, ple de matisos, d'exigent fisicalitat, fort com l'impuls de la voluntat i delicat com l'acceptació de la limitació, farcit d'instants de gran bellesa i commoció emocional, ballat en un escenari que queda petit per a totes les exigències del relat que Jurij pretén dibuixar, incardinat en la pròpia experiència personal i del cos en evolució amb què l'autor va enfrontar aquest treball, i tècnicament impecable. Tot un festival en un sol home, acompanyat amb la tensió i la velocitat necessàries amb la que Dani Espasa toca la partitura, en una nova demostració de la versatilitat i els múltiples accents amb els què el músic treballa.

Indiscutible: Jurij Konjar mereix el premi a la millor interpretació del Festival Sâlmon< 2013.



Still
Mercat de les Flors, 31 d'octubre de 2013
idea: Jurij Konjar
Ballarins: Jurij Konjar & Martin Kilvadi

Les Variacions Goldberg
El Graner, 1 de novembre de 2013
Ballarí: Jurij Konjar
Clavicèmbal: Dani Espasa

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada